How to meme: Sådan skaber du engagement på de sociale medier

Skab engagement med memes

Siden de sociale platforme for alvor fik deres fremgang, er der mange trends, som er fulgt med. Sociale platforme som Facebook, Twitter og Tumblr bugner med nye trends, der gør online kommunikation en helt del mere indviklet, men også sjov.

En klassiker er memes. Med deres ofte sarkastiske og satiriske budskaber, har memes udviklet sig til at være en helt speciel form for kommunikation. Med referencer til popkultur er memes formål at skabe, ikke kun et godt grin, men en bestemt følelse. Og når vi taler om god online markedsføring, så er en følelse en stor del af det. Men hvordan og hvornår skal man bruge memes, og er det er en god ide for din virksomhed at bruge memes, kommer vi ind på her.

Hvad er formålet med en meme?

Meget kort; at få folk til at grine. Lidt mere uddybende så er det en måde at skabe noget engagement, der kan:
1. Få folk til at stoppe op på dit opslag
2. Like eller kommentere på dit opslag
3. Dele

”Jamen, der er jo formålet med alle mine posts?” Ja, men memes har en helt unik tilgang til det. Det, der er ved memes er, at hvis de bliver lavet rigtigt, så bliver de delt for underholdningsværdien og har potentialet til at gå viralt. Og en god måde at skabe denne effekt på er, at benytte noget populært og relevant popkultur, der kan få din målgruppe til at stoppe op og grine. De er forholdsvist lette at lave, men det kan være mere vanskeligt at finde på de rette memes.

Hvorfor skal jeg bruge memes?

Memes har haft en periode, hvor de var meget populære, men efter snart mange år med platforme som Facebook og Twitter er det efterhånden et mættet marked. Mange af de samme memes er blevet brugt så ofte, at deres værdi er faldet. Ofte bliver teksten skiftet ud for at skabe ny værdi, men efter at have set den samme meme igen og igen, er vi blevet immune over for dem. Buzz Lightyear fra før er et godt eksempel. Det er et godt citat fra en fantastisk film, men vi har nu set denne så mange gange at vi egentlig bare behøver at kende emnet. Vi læser den egentlig ikke, men scroller bare henover den. ”Men hvorfor skal jeg så bruge memes?” Fordi, når du vælger noget nyt og relevant, så har det stadig potentialet til at gå viralt. Genbrug af en klassiker, vil sjældent give dig noget værdi, men et helt nyt citat fra en TV-serie, der er populær i din målgruppe lige nu – det kan give dig det engagement du er ude efter.
 

Hvornår skal jeg bruge memes?

Memes er en form for kommunikation, der er fyldt med satire og sarkasme. Det er vigtigt at du har dette i baghovedet inden du går i gang, og vurderer om det er noget, der passer til din virksomheds profil og det signal du prøver at formidle generelt. Hvis det passer til din virksomhed at have en humoristisk tone, så er memes en sjov måde at gøre det på.

Du skal bruge memes når formålet er at skabe:
• Aktivitet på de sociale medier
• Brand awareness
• Promotions

Der kan komme perioder for alle, hvor det at finde nyt materiale til Facebook, Twitter eller Tumblr, kan være en udfordring. Her ligger vi ofte hovederne i blød for at tvinge noget indhold frem for at vores side ikke skal virke ”død”. Og lad os se det i øjnene, agurketid er ikke godt for din tilstedeværelse på de sociale medier. En meme kan være en sjov måde, at skabe noget indhold på, som holder liv i din side og dine følgere engagerede. Brug en nøje udvalgt reference til at kommentere på noget, som er relevant lige nu. I nogle tilfælde kan det være så simpelt som at ønske god weekend eller ”sørge” over at det er mandag – men vi anbefaler at være lidt mere original.
Brand awareness er et andet eksempel. Som vi nævnte før, så har memes et virkelig godt potentiale til at gå virale, hvis de bliver lavet rigtigt. Så hvis du gerne vil have lidt mere opmærksomhed omkring dit brand, kan en meme være det helt rigtige. Men inden du går i gang, så sørg for at du kender din målgruppe, at din ide er original og at den rent faktisk er sjov. Er din meme unik så er det en god måde at skabe blikfang på – særligt, hvis den fungerer som en punchline på din egentlige meddelelse. Af samme grund er det en rigtig god måde at bruge dem til promotions, hvis du føler det er relevant. Benyt dem kun, hvis du føler at det er det rette for det budskab du prøver at formidle.

Eksempel:
En branche, der har stor succes med memes er spil branchen. Om de producerer spil, sælger spil eller har en gamer café, så er memes en god måde at skabe hype på. Tidligere i år blev spillet Mass Effect Andromeda udgivet (vi glemmer lige alt om det backlash, der kom efterfølgende). Uden at forklare for meget, så introducerede de karaktererne i spillet hen ad vejen. En af dem, en pilot ved navn Kallo, havde en sådan entusiasme, så selvom du kun hørte ham tale i 1.30 minut og aldrig så ham, blev han en kultreference kun timer efter:
 
Denne meme er en succes fordi den formår at tage noget helt nyt og forbinde det med noget kendt popkultur, og få folk til at trække på smilebåndet. Selvom du intet ved om dette spil, så er det teksten, der får dig til at stoppe op. Dette eksempel viser også, at dit billede ikke nødvendigvis behøver at være set før, da genkendeligheden ligger i teksten. Det er ligegyldigt, hvad du sidder med, men det er denne effekt du skal skabe for at lave en god meme.

Når du skal lave din meme:

Vi har givet dig en overordnet ide om, hvad en meme er og dens funktion, så her får du lige de sidste tips til, hvordan du kan skabe en god meme:

1. Kend din målgruppe
Vi var inde på det lidt før, men vi vil gerne uddybe. Memes er en populær, men helt særlig form for humor. Det betyder at det ikke er alle, der bryder sig om memes og at den forkerte meme kan gå over hovedet på følgerne eller være direkte irrelevant. De passer ikke til alle målgrupper eller til alle virksomheder. Benyt dem kun, hvis din virksomhed skal fremstilles som humoristisk. Ellers er det bedre at lade være. Typisk henvender memes sig bedre til en lidt yngre målgruppe (15 – 25 år eller 26-35 år alt efter emnet). Så vurder grundigt inden du går i gang, om dette er den rigtige strategi for dig.
2. Lad være med at forcere det
En meme SKAL være sjov. Derfor er det ofte noget, der skal komme spontant og ikke tvinges igennem. Hvis den virker tvungen, så vil den ikke kunne give dig mere engagement, og vil egentlig bare være spild af tid – og i værste fald stille din virksomhed i et negativt lys. Skab content, der har værdi, frem for content ”bare fordi”.
3. Sæt dig ind i meme kulturen
Det vigtigste er at forstå den meme, du har tænkt dig at benytte. Det er ikke nok at vide, hvad din intention er med den, men du skal vide, hvordan den bliver opfattet. Vil den fange din målgruppe? Er referencen relevant? Begge dele kræver rigtig god research og forståelse af din målgruppe og dens kultur.
4. Ingen spam
Du har måske rigtig mange gode ideer til memes, der er relevante for din målgruppe og din virksomhed, men lad dig ikke rive med. Selvom det kan være fristende at benytte en masse memes, så er det et medie, der helst skal benyttes i små doser. Det sikre er, at de memes du vælger at benytte er gode, og det kommer som en sjov overraskelse for dine følger. For mange memes kan føre til ligegyldighed eller irritation.
5. Vær original og fokuser på kvalitet
Selvom det kan virke nemt og hurtigt at poste en meme på din side, så lad være med at gøre det af denne grund. Brug lige så meget tid på dine memes som du ville på, hvilket som helst andet content. Det er vigtigt, at de har den rette kvalitet og giver et originalt pift til din online markedsføring. Lad være med at benytte dem udelukkende fordi du befinder dig i en stille periode.
God fornøjelse med at lave en mase sjove memes til din markedsføring. Hos Brandsite glæder vi os til at kunne grine sammen med jer.
 
Mia Monza
Mia Monza
Mia Monza er Content Creator hos Brandsite.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du have 3 E-bøger?

Meld dig til vores nyhedsbrev nu og modtag 3 E-bøger i velkomstmailen!
Efterfølgende vil du modtage eksklusive tips og tricks, som vi kun deler med vores nyhedsbrevsmodtager.

Dit navn
Din email
Bare rolig - vi hader også spam! Derfor deler vi ikke dine oplysninger med andre.