SEO tekster

SEO tekster - brandsite

SEO tekster i 2017 – RIP

Glem alt, hvad du har lært! SEO tekster er so last year…

I årevis har eksperter råbt op omkring, hvor vigtige SEO tekster er, og hvordan du skal holde øje med keyword density og mange andre ting, som slet ikke hører nogle steder hjemme i dag.

Hvis din tilgang til SEO tekster er keyword density, keyword stuffing, <strong>keyword</strong> og kilometerlang below-the-fold tekst – så er det tid til en opfrisker.

 

Den klassiske SEO tekst, med de ovenstående begreber, er uddød.

 

Google har overhalet indenom og kan nu selv navigere mellem kvalitetsindhold og forældede, ligegyldige SEO tekster.

I dag skal du fokusere langt højere på kvalitetstekstforfatning, der skaber værdi til dine besøgende. Ved at sikre en høj kvalitet af tekst på dit website vil Google samtidig tilskrive dit domæne mere værdi.

 

Så lige en sidste gang fra os: Glem klassiske SEO tekster – fokuser på kvalitet og indhold!

 

I blogindlægget vil jeg give dig et overblik over, hvilke faktorer, du skal være opmærksom på, når du skal genere godt indhold, der samtidig giver dig et forspring på søgemaskinerne.

 

Vil du hellere bare se en hurtig video om SEO tekster? Så giver Lars dig det hurtige overblik her.

 

Google bliver klogere og klogere…

Siden 1998 har Google i den grad udviklet sig – og det er nu du skal følge med. Google betaler sågar for at få gennemgået kvaliteten af deres søgeresultater ud fra deres Search Quality Guidelines. Tekstforfatning er en vital del for din online markedsføring og kan spille en afgørende rolle i konvertering af netop dine mulige kunder. Med den helt rette tekstforfatning, kan du få øget din konverteringsrate, og de rette tekster kan oven i købet få dig til at stige i graderne i søgeresultaterne på Google.

Men hvordan er det så lige, at du finder frem til de helt rette tekster? I dette blogindlæg vil jeg se nærmere på de mest signifikante udfordringer der kan være, når du skal skrive ”SEO-venlige” tekster.

 

Keyword density og laaaange tekster…

… skal du glemme alt om.

I dag handler det ikke længere om kvantitet, men om kvalitet. Google er blevet bedre til at skelne mellem spam og gode tekster. Sørg for, at du skriver til dine kunder og ikke til søgemaskinerne. Gammel praksis er, at du skal spamme dit keyword så mange gange som muligt, fordi så vil søgemaskinerne se dit indhold som værende mere relevant end andre websites.

Det er dog langt fra tilfældet længere. Nu handler det om at give værdi til dine besøgende og sørge for, at du får serveret den rette information på det rette tidspunkt.

Har du hørt regler om at kategoritekster skal være 300, 500 eller et andet bestemt antal ord? I og for sig er disse OK at have, da mere tekst giver Google mere indhold at arbejde med. Men tænk nu på modtageren – hvis du kun kan skrive 150 ord om noget, så lad være med at tvinge dig selv til gentagelser blot for at nå et bestemt antal ord.

 

Hvad betyder tekster og indhold i forhold til SEO?

Det betyder alt! Jo mere relevant og værdiskabende indhold du tilbyder dine besøgende, jo højere placering får du på Google. Alt handler om, at Google kun vil servere det bedste for de besøgende, der vælger at lave søgninger på Google – og den gruppe vil du gerne være med i.

Godt og brugbart indhold resulterer nemlig i, at dine besøgende ikke bouncer så snart de ankommer på din side og bliver hængende i længere tid. Det ser Google som et tegn på, at din side giver værdi til brugerne, og vil resulterer i en højere placering i søgeresultaterne. Selv hvis de bouncer vil Google stadig vurdere hvor lang tid de har været inde på din side, før de kommer tilbage til søgeresultaterne. Dette kaldes dwell time og spiller i dag også en væsentlig rolle.

 

Skriv til dine kunder

At skrive en god tekst, der sikrer dig værdi, er ikke svært. Du skal bare hele tiden have i mente, at dine tekster skal læses af rigtige mennesker – ikke kun Googles robotter. Det er i de skrevne ord, du skal overbevise dem om, at de skal købe produktet, men endnu vigtigere: det er her du sikrer, at de overhovedet finder dig.

Gør det nemmere for Google at finde netop dit produkt ved at sætte dig i kundens sted, og finde ud af, hvad de søger efter på Google for at finde netop dit produkt.

Find ud af, hvilke short og long-tail keywords, der giver mening for netop dit produkt. Ram dem på naturlige sætningskonstruktioner, som du selv kunne finde på at skrive i søgefeltet på Google. Du kan læse mere om søgeordsanalyse i vores blogindlæg her.

Sæt dig i dine potentielle kunders sted, og deres vej fra Google til dine produkter vil være meget kortere.

 

Tænk på forbrugerrejsen og hele købsprocessen

Inden du sætter dig ned for at skrive, hvor fantastisk netop dit produkt er, er det vigtigt, at du lige stopper op i et øjeblik. Det handler nemlig ikke bare om, at skrive en sælgende tekst – du skal også levere den på det rette tidspunkt. Du skal overveje, hvor din mulige kunde er henne i den aktuelle købsbeslutning. Er det first-touch eller er det allersidste step inden der klikkes: ”Læg i kurv”?

Hav beskrivende produkttekster på dine produktsider, der giver værdi og information til dine potentielle kunder, som kan skubbe dem til at smide dine varer i kurven. Når der shoppes på nettet, kan kunderne ikke føle eller tage på produkterne. Derfor er det essentielt, at du har gode produkttekster, der giver brugeren en troværdig og grundig oplevelse af dine produkter.

 

Troværdighed

Dine tekster er vejen til at skabe en større troværdighed på din webshop eller dit website. Dårlige formuleringer, mange slåfejl og overfladiske tekster kan give en utroværdig oplevelse af dit website.

Sørg for, at du er den bedste version af dig selv på dit website – det kan du gennem dine tekster. Velformulerede, informerende og gennemtænkte tekster, der giver kunderne, hvad de behøver – det kan gøre hele forskellen på din bundlinje.

 

Lad være med at prøve at snyde Google

Det kan virke fristende at stjæle konkurrenternes virkelig gode, gennemarbejdede og velformulerede produktbeskrivelser og andre tekster. Men lad nu være.

For det første er det bad practice at stjæle andres indhold, og for det andet er chancen for at blive opdaget alt for stor. Bliver du opdaget kan det sågar ende med et erstatningskrav fra deres advokater.

Derudover er det vigtigt, at du ikke bare copy-paster indhold mellem dine andre sider, da Google vil komme og straffe dig for duplicate content. Har Google allerede indekseret din konkurrents tekst kan det faktisk resultere i at din side bliver helt væk, da Google blot anser den som en kopi af din konkurrents. Det er ikke særlig attraktivt, er det?

Giv dig tid til at skabe værdifulde SEO tekster som både Google og dine kunder vil elske. Det kræver lidt ekstra tid, men det er absolut noget, som er tiden og pengene værd.

 

Interne links

En måde at styrke dine tekster og sider i Googles øjne er interne links. De hjælper både Google med at forstå sammenhængen på din side, men hjælper også dine besøgende med at finde yderligere information på din side. Det kan sikre, at de bliver længere på din side, og derved skubber dem tættere på en konvertering.

 

Brugervenlighed – Mobile first

I dag er 78% af alle websites mobilvenlige, hvad med dit?

Hvis ikke, kan det kun gå for langsomt med at få optimereret dit website, så du kan komme med på mobile first-bølgen. I dag er antallet af mobilsøgninger større end antallet af desktop-søgninger, og det er altså her, du høster meget af din trafik.

Google straffer i dag hjemmesider, der ikke er mobilvenlige. De ved nemlig godt, at størstedelen af deres brugere sidder på en mobil og de vil jo gerne give deres brugere den bedste oplevelse – og det er en mobilvenlig side!

Når det kommer til mobilvenlighed er det også vigtigt, at du indtænker dine tekster på din hjemmeside. Sørg for, at bruger venligheden er i top, så kunden ikke kommer til at møde wall-of-text og først i bunden kommer ned til det produkt, de i virkeligheden søgte efter.

Husk at Google har ændret måden de crawler din hjemmeside på. Da flere søgninger foregår på mobilen end desktop vælger Google-bot at crawle din hjemmesides mobilversion. Ændrer eller skjuler du derfor dine tekster på mobilen kan du risikere at Google aldrig crawler dem, og derved mister al den værdi de ellers kan give.

 

Kvalitet frem for alt

Lad være med at gå på kompromis med tekstarbejdet på din hjemmeside. Det er teksterne, der er din direkte vej til bedre placeringer på Google. Har du benarbejdet i orden vil du kunne mærke det på bundlinjen. Her giver jeg dig 5 hurtige råd som du altid kan vende tilbage til, når du skal genere nyt indhold og tekster til din hjemmeside.

 

5 hurtige råd, du kan tage med nu:

  • Lad være med at spamme dit keyword
  • Gør brug af long-tail keywords
  • Tænk kvalitet frem for kvantitet
  • Opbyg en stærk intern linkstruktur
  • Gør dit website og dine tekster mobilvenlige

… psst! Melder du dig til vores nyhedsbrev herunder modtager du et hemmeligt trick, der gør dit tekstarbejde lidt nemmere.

 

Få hjælp til at skrive en god SEO tekst

At skrive en tekst er i al sin enkelthed ikke den store udfordring, men hvis den skal skabe værdi på din bundlinje, er der mange faktorer, du skal være opmærksom på.

Jeg har givet dig et par stykker af dem i dette blogindlæg, men har du brug for hjælp til SEO eller værdiskabende og relevant tekstforfatning – så står vi klar til at hjælpe dig med vores skarpe tekstforfatter-team.

 

Christina Finsterbach
Christina Finsterbach
Christina er Ansvarlig for Content Marketing hos Brandsite

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Vil du have 3 E-bøger?

Meld dig til vores nyhedsbrev nu og modtag 3 E-bøger i velkomstmailen!
Efterfølgende vil du modtage eksklusive tips og tricks, som vi kun deler med vores nyhedsbrevsmodtager.

Dit navn
Din email
Bare rolig - vi hader også spam! Derfor deler vi ikke dine oplysninger med andre.